نوشته شده توسط : Aryan

 

1
ماهی اروانا از معروفترین و یکی از زیباترین ماهیان گوشتخوار میباشد. این ماهی در طبیعت و اکواریوم ۱۰۰ سانتی متر رشد میکنماهی در بالا و سطح اب شنا میکند و در مخزن نگهداریش احتیاج به فضای ازاد برای تحرک و شنا دارد. بنابراین شما می بایست که فضای بالای آب و وسط اکواریوم را از تزئینات خالی بگذارید. این ماهی شکارچی و ماهیخوار میباشد. علاقه وافری به شکار حشرات در بیرون اب دارد و میتواند تا چندین متر از محیط خود بیرون پریده و طعمه  اش را شکار نماید.لذا لازم است شما درپوش مناسبی بروی مخزن خود گذاشته تا در صورت نگهداری این گونه از ماهیان به مشکلی برخورد نکنید. اروانا نیاز به مخزنی بزرگ دارد و فضای باز برای حرکتش. در مخزن نگهداری میتوانید انرا با دل خرد شده و ماهیهای کیلیکا که سرشار از پروتئین هستند تغذیه نمائید. همینطور این ماهی علاقه زیادی به حشرات زنده دارد. میتوانید حشراتی چون مگس سوسک و حشرات دیگر را به عنوان خوراک زنده به او بدهید. همچنین ماهیهای طعمه خوراک بسیار مناسبی برای اروانا میباشند. اب مخزن نگهداری اروانا میبایست که بسیار شفاف و تمیز و پر اکسیژن باشد. برای مخزن خود از فیلتر مناسبی استفاده نمائید. اروانا با ماهیان دیگر  گوشتخوار براحتی همزیست شده و میتوانید انها را در یک مخزن نگهداری کنید. اروانا در گونه های مختلفی یافت میشود و در ایران سیلور اروانا بیش از گونه های دیگر به چشم میخورد. اروانا در رنگهای سبز و قرمز و سیاه و طلائی یافت میشود. اروانا رشد بسیار قابل توجهی دارد و در مدت کوتاهی ماهی بزرگی میشود. بنابراین برای نگه داریش احتیاج به مخزن بزرگتری خواهید داشت. اروانا در مخازن خانگی و یا حتی در ایران تکثیر نمیشود و در همان کشورهائیکه زیست میکند توسط محققین تکثیر پیدا میکند به خاطر همین ماهی نسبتا گرانی میباشد و از جمله ماهیان ارزشمند اکواریوم محسوب میشود.

افزایش سرعت رشد ماهی اروانا

7
ماهیان اروانا سرعت رشد بسیار خوبی دارند. اگر شرایط نگهداری و تغذیه انها درست باشد. انها در مخزن خانگی و اکواریوم تا یک متر هم رشد خواهند کرد. ولی اکثرادر مخزن خانگی بیش از ۸۰ سانتی متر رشد نخواهد کرد. برای تسریع رشد انها میبایستی که تغذیه ای خوب و مختلفی داشته باشند. انها را برای رشد هر چه مناسبتر میتوانید با دل خرد شده که اندازه قطعات بسته به اندازه ماهی دارد. با ماهیهای کیلیکا که سرشار از پروئین هستندو میتوانید در ارواناهای کوچکتر کیلیکاها را خرد کرده و به انها دهید و در اروانهای بالغ انرا درسته به انها بدهید. با ماهیهای طعمه و زنده و کوچک که غذای بسیار مناسبی هستند. و حشرات همانند سوسکهای درشت و کوچک خانگی و شبپره ها و مگسها و حتی حشراتی چون هزار پا و ملخها که غذای بسیار ارزشمندی برای اروانا محسوب میشود و میتوانید انها را زنده در مخزن بیندازید تا بخوبی تغذیه کنند و به عنوان خوراک زنده انها باعث رشد چشمگیر اروانای شما خواهند شد و همینطور با خوراک خشک مخصوص اروانا که نوعی میگو میباشد ارواناها را تغذیه نمائید. این روشها رشد ماهی را چشمگیر خواهد کرد

نگهداری اروانا در مخزن

2

 
اروانا ماهی شناگریست و از انجا که در سطح اب حرکت میکند باید فضای کافی برای شنا و مانور را دارا باشد. اروانا را در مخزنی که شما گفتید و در ان اندازه میشود نگه داری کرد ولی هرچه ماهی بزرگتر بشود ان مخزن برایش کوچک و نا مناسب میگردد. در یک مخزن به طول ۷۰ سانتی متر میتوان اروانا را تا زمانیکه تنها ۲۰ سانتی متر میشود به خوبی نگهداشت.برای انکه این ماهی باید شنای طولی داشته باشد بنابراین هرچه طولش بیشتر شود این مخزن نامناسبتر میشود برای نگه داری ان.شاید بتوان یک اروانای ۴۰ سانتی متری را هم در یک مخزن به طول ۷۰ سانتیمتر که شما گفتید نگهداری کرد اما چون فضای حرکت ماهی خیلی کم میشود ان جلوه را نخواهد داشت و مخزن همانند قفسی میشود برای آن ماهی. برای نگهداری ماهیان اروانا تا اندازه های بزرگتر و تا زمان بلوغشان مخزنی لا اقل به طول ۱۵۰ سانتی متر و در عرض ۵۰ سانتی متر و ارتفاع لا اقل ۶۰ سانتی متر توصیه میشود. ولی شما یک اروانای نا بالغ کوچک را میتوانید تا زمانیکه بزرگترشود در همان مخزن به طول ۷۰ سانتی متر براحتی پرورش دهید.

9



:: موضوعات مرتبط: آروانا , ,
:: برچسب‌ها: ماهی , آکواریوم , آب شیرین , نگهداری , آموزش , آروانا , ماهی آروانا ,
:: بازدید از این مطلب : 440
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 مرداد 1393 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد