نوشته شده توسط : Aryan

  پرل دانیو آسمانی

    7

دانیو آسمانی ماهی صلحجو میباشد و زیستگاه آن در برمه و میانمار و حداکثر اندازه ی آن ۳ سانتی متر می باشد و دمای ۲۶ تا ۲۲ درجه سانتی گراد برای این ماهی مناسب میباشد

دانیو ابر سفید کوهستانی (White Cloud Mountain Minnow)

4

ماهی دانیو ابر سفید کوهستانی بومی کشور چین است. نگهداری این ماهی آسان است و بهتر است که آن را با سایر ماهیان آرام و هم اندازه نگهداری نمود. در صورتی که این ماهی در آکواریومی با ۸ یا تعداد بیشتر از هم نوعان خود نگهداری شود، فعال تر خواهد بود و رنگ براق تری خواهد داشت. دمای ۱۷٫۵ تا ۲۲ درجه ی سانتی گراد و پی هاش ۶٫۵ تا ۷٫۵ برای این ماهی مناسب است.
این ماهی در آب نسبتا” سرد و در میان گیاهان تخمریزی می نماید. لاروها پس از ۳۶ ساعت از تخم خارج می شوند. پس از جذب کیسه ی غذایی لازم است که لاروها را با غذاهای ریز زنده تغذیه نمود.
ماهی دانیو انواع غذاهای خشک را قبول می کند. لذا می توان این ماهی را با غذاهایی همچون کرم خونی خشک و غذاهای خشک گیاهی تغذیه نمود.
دانیو با ماهی هایی همچون بارب، گورامی، تترا، آنجل، دیسکس، گوپی، مولی، پلاتی، دم شمشیری، رازبورا و انواع لوچ سازگاری دارد.

دانیو آبی (Blue Danio)

3

ماهی دانیو آبی ماهی ای ظریف، فعال و صلح جو است. این ماهی گزینه ی بسیار مناسبی برای آکواریوم های اجتماعی به حساب می آید.
زیستگاه طبیعی این ماهی رودخانه ها و آبگیرهای هند است. دانیو به آکواریومی با گیاهان فراوان و فضاهای بسیار برای شنا نیاز دارد. بهتر است که این ماهی را با سایر هم نوعان و سایر ماهی های آرام هم اندازه نگهداری نمود. دمای ۲۲٫۵ تا ۲۵ درجه ی سانتی گراد و پی هاش ۶٫۵ تا ۷ برای ماهی دانیو مناسب است.
ماهی دانیو در آب های کم عمق و در انتهای آکواریوم تخمریزی می نماید. لاروها پس از تقریبا” ۳۶ ساعت از تخم خارج می شوند. در این زمان باید آن ها را با تکه های کوچک غذاهای زنده تغذیه نمود. نور خورشید تحریک کننده ی ماهی برای تخمریزی است.
ماهی دانیو انواع غذاهای خشک را قبول می کند. لذا می توان این ماهی را با غذاهایی همچون کرم خونی خشک و غذاهای خشک گیاهی تغذیه نمود.
دانیو با ماهی هایی همچون بارب، گورامی، تترا، آنجل، دیسکس، گوپی، مولی، پلاتی، دم شمشیری، رازبورا و انواع لوچ سازگاری دارد.

دانیو خالدار (Brachydanio nigrofasciatus)

1

اندازه ی این ماهی که بومی برمه است تا ۴ سانتی متر می رسد.این ماهی دارای یک جفت سبیلک حسی است.شکم آن نارنجی تا زرد متمایل به سفید است و خال های آبی رنگ کوچکی بر روی باله ی مخرجی آن وجود دارد.قدرت تولید مثلی این ماهی زیاد نیست و تا ۷۰بچه در هر بار تخمریزی تولید می کند.حرارت لازم برای تخمریزی آن ۲۶ درجه ی سانتی گراد است.
پس از این که بچه ماهی ها به حدی رسیدند که بتوانند با غذای مصنوعی تغذیه شوند،باید از نظر قد و سلامت بدن،آن ها را رقم بندی نمود.
این ماهی ها در سن یک سالگی بالغ می شوند و ماهی های دو ساله پیر به حساب می آیند.

 



:: موضوعات مرتبط: دانیو , ,
:: برچسب‌ها: ماهی , آکواریوم , آموزش , نگهداری , ماهی آب شیرین , دانیو , ماهی دانیو ,
:: بازدید از این مطلب : 1177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 مرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Aryan

آرچر(ماهی تیرانداز)
خانواده: Toxotidae

1
زیستگاه: آسیا
رژیم غذایی: همه چیز خوار
فرم رنگ: سیاه و سفید، زرد
حرارت مطلوب: ۲۰-۲۷
PH آب: ۷٫۰-۸٫۰
اخلاق: صلح آمیز
سطح مراقبط: متوسط
حداقل حجم تانک: ۱۲۵ گالن

2
ماهی آرچر یا آرچر فیش، ماهی است که برای اولین بار در آسیا کشف و پرورش یافت. این ماهی دارای چشم های بزرگ و شفاف است و در در رنگ های مشکی و زرد دیده میشود. آرچر فیش دارای خطوط موازی مشکی زیبایی است و بدن مثلثی شکل زیبایی که دارد نظر هر بیننده ای را به خود جلب میکند.

7

این ماهی در نهر ها و رودخانه های مختلف آسیا دیده شده است. این ماهی شگفت انگیز توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرده است، زیرا غذای این ماهی همانند آروانا بیرون از آب تهیه میشود و برای بدست آوردن غذای خود که شامل حشراتی مثل سوسک و پروانه میباشد به بیرون از آب میپرد. در برخی از نقاط جهان گزارش شده است که این ماهی میتواند حتی تا ۱٫۵ متر از سطح آب بپرد، پس توصیه میشود که از آکواریم هایی استفاده کنید که ارتفاع آنها زیاد باشد و یا از سر پوش مناسب برای آکواریم استفاده کنید که به بیرون از آب نپرد و ماهی صدمه نبیند.

3

این ماهی به وسیله ی دهان خود به حشرات بیرون از آب، آب میپاشد تا به درون آب بیفتاد و خورده شود، اما اگر به درون آب نیفتاد ماهی به بیرون از آب میپرد و با دهان خود طعمه را میگیرد. آرچر فیش از خانواده ماهیان Toxotidae میباشد که شباهت بسیاری به ماهیان بلند قد همانند آروانا دارد.

 



:: موضوعات مرتبط: آرچر , ,
:: برچسب‌ها: ماهی , آکواریوم , ماهی آرچر , آموزش , نگهداری , ماهی آب شیرین , آرچر ,
:: بازدید از این مطلب : 1108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 مرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Aryan

 

تترا بلک (بلک ویدو):
Gymnocorymbus ternetzi
1
نام: تترا بلک
نام های دیگر: بلک ویدو،بیوه سیاه،تترای دامن مشکی Black Widow – Black Skirt Tetra
نام علمی:  Gymnocorymbus ternetzi
خانواده: کاراسیده (کاراسین) Characidae
زیستگاه: آمریکای جنوبی (بولیوی و…..)
حداکثر اندازه: ۶ سانتیمتر
رفتار: صلح جو و بی آزار ( البته هنگامی که در جای کوچک نگهداری می شود رفتارخشن وتندی از خود نشان می دهد )
طول عمر: ۵ سال
سطح شنا: وسط
حداقل حجم مخزن: ۶۰ لیتر
تغذیه: همه چیز خوار
تکثیر: تخم گذار
مراقبت: آسان
دمای آب: ۲۲ – ۲۶ درجه سانتیگراد
پ هاش: ۶ – ۸
سختی آب: ۵ – ۲۰   dh
تشخیص جنسیت:
۱- باله مخرجی در ماده ها نازکتر و در نرها پهن تر است
۲- ماهی ماده چاقتر و تو پرتر و بزرگتر است.
تترا بلک ها در اغلب حالات صلح جو بوده و رابطه خوبی با دیگر ماهی ها برقرار می کنند ولی از آن جا که این ماهی نسبت به دیگر ماهی های خانواده خود پرخاشگری بیشتری را برخی اوقات از خود نشان می دهد ، لذا اگر به ماهی های ضعیف تر در کنار خود دورن آکواریوم حمله کرد و یا به آنها ضربه زد تعحب ننمایید. ممکن است حتی به ماهیانی که درای حرکات کند و یا عکس العمل های آرامی هستند ضربه هایی را نیز وارد کنند. این ماهی حتی نسبت به همنوعان خود نیز بسته به شرایط محیطی حمله ور میشود.
تترا بلک (بلک ویدو) دارای بدن بیضی شکل و صاف می باشد.بدن این ماهی شامل رنگهای نقره‌ای (سر و پهلو) مشکی (باله های پشتی ، تحتانی و انتهای بدن) سفید (باله دم) می‌باشد. ماهی هایی که مسن تر هستند با طی زمان دارای رنگ دودی شکل می گردند.در گونه سفید (Albino)تمام بدن ماهی سفید مایل به صورتی می‌باشد برخی اوقات ماهی هایی را که دارای باله های سفید هستند توسط رنگ های تزریقی به رنگ های آبی ، صورتی و نارنجی در می آورند.
3
اغلب اوقات تترای بیوه‌ مشکی پوش (Black Widow Tetra) با تترای فانتوم سیاه (Black Phantom Tetra ) اشتباه گرفته می‌شود. تترای بیوه‌ مشکی پوش دارای سه خط عمودی بر روی بدنش و باله دمی سفید رنگ می باشد و تترای فانتوم سیاه دارای دو خط عمودی بر روی بدنش و باله دمی سیاه رنگ می باشد.همچنین تفاوت باله های تحتانی آنها کاملا قابل مشاهده است.

2
گونه های albino (سفید و بدون رنگ) و همچنین ماهی های باله دراز از این نژاد احتیاج به مراقبت های بیشتری داشته و نگهداری از آنها در مقایسه با دیگر گونه ها سخت تر است. چرا که آنها دارای باله های ظریف تری هستند و احتمال آسیب پذیری باله های آنها بسیار زیاد است.



:: برچسب‌ها: آموزش , نگهداری , ماهی آب شیرین , آکواریوم , تترا بلک , بلک ویدو ,
:: بازدید از این مطلب : 1424
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 مرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Aryan

 

0

زمانی که این ماهی چندین سال پیش برای اولین بار عرضه شد به رنگ نارنجی بود ولی امروزه در رنگ های مختلف همچون نارنجی و زرد و قرمز و گلبهی و صورتی و همینطور رنگهای نا پایدار هورمونی که با غذاهای رنگی پایدار میمانند ، همانند آبی و سبز و سبز یشمی و زرشکی عرضه می شوند. رنگهای  قرمز پر رنگ و سرخابی رنگ و صورتی رنگ و زرد رنگ و پرتغالی در حقیقت اصلیترین رنگهای ماهیان پرت هستند. به غیر از این رنگها رنگهای دیگری همچون آبی و سبز یشمی و سبز روشن و زرشکی در ماهیان پرت دیده میشود. این رنگها پایداری نداشته و هرچه ماهی بزرگتر بشود این رنگها جای خود را به همان رنگهای اصلی که ذکر شد میدهند. مثلا یک پرت نا بالغ سبز روشن وقتی بالغ میشود به رنگ زرد در میاید. و یا یک پرت زرشکی رنگ وقتی بزرگتر میشود رنگش کمرنگ و به صورتی میکشد. رنگهای اصلی ماهیان پرت پایدار میباشد. ولی رنگهای دیگر ماهیان پرت پایداری نخواهند داشت. آنها را با غذاهای خاصی تغذیه میکنند تا نهایتا مدت بیشتری رنگ غیر طبیعی انها پایدار بماند. ولی با گذشت زمان آنها تغییر رنگ داده و مثلا یک پرت آبی رنگ و یا یشمی رنگ هرگز در آن رنگش پایدار نبوده و بی رنگ خواهد شد. بهتر است شما هنگام خریداری پرت آندسته از پرتها را خریداری نمائید که رنگ اصلی ماهیان پرت را دارا هستند. برای تقویت رنگ ماهیان پرت خود میتوانید از غذای مخصوص پرت استفاده نمائید.
1
این غذاهای خشک و آماده در بسته بندیهای کوچک و بزرگ  در بازار و آکواریوم فروشیها یافت میشوند.این خوراکهای مخصوص معمولا چینی و یا ژاپنی و یا ساخت آلمان هستند.در روی بسته بندی کشور سازنده ثبت شده است. بهترین غذاهای خشک ماهیان سیچلاید را کشور آلمان تولید میکند. و البته به خاطر مرغوبیت قیمت آن هم بیشتر از انواع دیگر آنست.این غذاهای آماده رنگ ماهیان شمارا تقویت کرده و شفاف و پررنگ میکند. این غذاهای هورمنی باعث شادابی ماهیان شما میشود. آب را کدر و تار نمیکند و رشد ماهیان شما را تسریع میکند.



:: موضوعات مرتبط: پرت , ,
:: بازدید از این مطلب : 748
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 مرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Aryan

نحوه تکثیر سورم ها:
شرایط تانک : علاوه بر قرار دادن چند گیاه پهن برگ در تانک ، یک یا دو سنگ صاف و بزرگ در تانک قرار داده و به ازای هر ۱۵ لیتر یک قاشق چایخوری نمک در آب بریزید
نحوه ی تشخیص جنسیت : خط ها و اشکال صورت نر بسیار بیش تر از ماده بوده ، ضمن اینکه چشمان ماده قرمز تر از نر می باشد
نحوه تکثیر : بدست آوردن یک جفت سورم ، بسیار سخت تر از تکثیر آنهاست ، چرا که سورم ها خیلی سخت جفت می خورند ولی برای داشتن یک جفت سورم آماده تعدادی از آنها را به نسبت ۴ به ۳ ( نر به ماده ) در یک تانک قرار دهید ، تا خودشان جفت مورد نظر را تعیین کنند . اما هنگامی که با هم جفت می خورند باله ی زیرین نر کشیده می شود و لب ها را در هم قفل می کنند ؛ در بعضی موارد هم باله ها را به هم می کوبند و گوشه ای از شن ها را حفر می کنند
اما پس از دیدن چنین علائمی جفت مورد نظر را به تانک دیگر ( با شرایط گفته شده ) منتقل کنید تا در آن تخم ریزی کنند
پس از تخم ریزی آنها ؛ دو حالت برای شما وجود دارد:
۱- به آنها کاری نداشته و بگذارید خودشان از تخم ها و سپس از بچه ها مراقبت کرده که در چنین صورتی امکان خورده شدن تخم ها توسط والدین به دلیل اضطراب و یا بیماری تخم ها وجود دارد
۲- پس از جدا کردن جفت برای تخم ریزی یک تانک یا یک سطل بزرگ را پر از آب کرده تا کلر آن از بین برود . پس از تخم ریزی کامل سورم و کسب اطمینان از بارور شدن تخم ها سنگ حاوی تخم ها را به سطل یا تانک از قبل آماده کرده منتقل کنید و به ازای هر ۴ لیتر یک قطره ضد عفونی در آب بریزید
ضمن اینکه بهتر است یک سنگ هوا با فشار متوسط در آب باشد . ( می توانید به جای جدا کردن سنگ از تانک ؛ والدین را از تانک خارج کنید تا تخم ها در همان تانک باشند . ) پس از ۷۲ ساعت تخم ها به نوزاد تبدیل می شوند که تا چند روز نیاز به تغذیه ندارند ، اما پس از اینکه آنها توانستند به تنهایی شنا کنند ، تغذیه ی آنها توسط شما آغاز می شود که بهترین غذا برای آنها تخم میگو و کاهوی جوشانده است . ( کاهو را ۵ دقیقه در آب بجوشانید و سپس مقداری از آنرا برای بچه ها بریزید)



:: موضوعات مرتبط: سورم , تولید مثل , ,
:: برچسب‌ها: ماهی , سورم , تولید مثل , نگهداری , آکواریوم ,
:: بازدید از این مطلب : 662
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 مرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Aryan

 

Gold-severum

نام علمی :
Cichlasoma Severum – Heros severus
خانواده  :   سیکلیده   Cichlidae

 

سورم خال قرمز (Red Spotted Severum)

 

Red-Spotted-Severum

 

سورم خال قرمز ازدسته سیچلایدهای آمریکایی است که بر خلاف سایر سیچلایدها رفتار پرخاشگرایانه ای از خود نشان نمی دهد. این ماهی بومی رودخانه ی آمازون در آمریکای جنوبی است. دارای رنگ زرد بر روی بدن است که نقطه های قرمز فراوانی بر روی آن قرار گرفته اند.آکواریومی با حداقل حجم ۵۵ گالن برای نگهداری یک جفت از این ماهی مورد نیاز است. استفاده از شن نرم در کف آکواریوم و قرار دادن فضاهای محدودی برای پنهان شدن، محیطی طبیعی را برای این ماهی مهیا می سازد. گیاه در آکواریوم این ماهی خیلی دوامی ندارد. چرا که این ماهی علاقه ی زیادی به خوردن برگ گیاهان نشان می دهد و آن ها را از بین می برد. دمای ۲۲ تا ۲۹ درجه ی سانتی گراد و پی هاش ۶٫۰ تا ۷٫۵ برای این ماهی مناسب است.تکثیر این ماهی کار چندان دشواری نیست. پس از این که ماهی نر جفت خود را پیدا کند هر دو ماهی به دنبال محلی صاف مانند یک تخته سنگ برای تخمریزی می گردند. ماهی ماده در هر مرتبه تخمریزی در حدود ۲۰۰ تا ۸۰۰ عدد تخم تولید می کند. لاروها پس از ۳ تا ۵ روز از تخم خارج می شوند و در این زمان توسط والدین به درون حفره ای درون سنگ های کف آکواریوم انتقال می یابند. لاروها پس از یک هفته قادر به شنا کردن و پذیرش غذاهای ریز مانند نوزاد میگوی آب شور هستند. والدین ممکن است در اولین تجربه ی تخمریزی خود لاروها را از بین ببرند. اما در مراحل بعدی با موفقیت از نوزادان مراقبت خواهند نمود.سورم خال قرمز در کل از دسته سیچلایدهای صلح جو است و تنها در زمان جفتگیری و تولید مثل مقداری پرخاشگر می شود. نگهداری این ماهی با ماهی مختلف امکان پذیر است. اما توصیه می شود که از این ماهی در کنار سایر سیچلایدهای آمریکایی که از نظر اندازه یکسان هستند نگهداری شود.سورم خال قرمز در طبیعت از انواع غذاهای گیاهی و پروتئینی تغذیه می کند. غذاهای گیاهی مانند کاهو، کدو سبز و خیار و غذاهای پروتئینی مانند میگوی آب شور، کرم خونی منجمد و کرم خاکی مورد قبول این ماهی هستند و می توان آن را با چنین غذاهای تغذیه نمود.

سورم شانه قرمز (Red Shoulder Severum)

Red-Shoulder-Severum

سورم شانه قرمز از دسته سیچلایدهای آمریکایی است که بر خلاف سایر سیچلایدها رفتار پرخاشگرایانه ای از خود نشان نمی دهد. این ماهی بومی رودخانه ی آمازون در آمریکای جنوبی است. سورم شانه قرمز نسبت به سایر گونه های سورم رشد بیشتری دارد و تا ۲۰ سانتی متر رشد می کند. این ماهی دارای رنگ قرمز در پشت آبشش ها و همچنین بر روی باله های شکمی است. همچنین دارای چشمانی به رنگ قرمز روشن و خطوطی عمودی بر روی بدن است.آکواریومی با حداقل حجم ۵۵ گالن برای نگهداری یک جفت از این ماهی مورد نیاز است. استفاده از شن نرم در کف آکواریوم و قرار دادن فضاهای محدودی برای پنهان شدن، محیطی طبیعی را برای این ماهی مهیا می سازد. گیاه در آکواریوم این ماهی خیلی دوامی ندارد. چرا که این ماهی علاقه ی زیادی به خوردن برگ گیاهان نشان می دهد و آن ها را از بین می برد. دمای ۲۲ تا ۲۹ درجه ی سانتی گراد و پی هاش ۶٫۰ تا ۷٫۵ برای این ماهی مناسب است.تکثیر این ماهی کار چندان دشواری نیست. پس از این که ماهی نر جفت خود را پیدا کند هر دو ماهی به دنبال محلی صاف مانند یک تخته سنگ برای تخمریزی می گردند. ماهی ماده در هر مرتبه تخمریزی در حدود ۲۰۰ تا ۸۰۰ عدد تخم تولید می کند. لاروها پس از ۳ تا ۵ روز از تخم خارج می شوند و در این زمان توسط والدین به درون حفره ای درون سنگ های کف آکواریوم انتقال می یابند. لاروها پس از یک هفته قادر به شنا کردن و پذیرش غذاهای ریز مانند نوزاد میگوی آب شور هستند. والدین ممکن است در اولین تجربه ی تخمریزی خود لاروها را از بین ببرند. اما در مراحل بعدی با موفقیت از نوزادان مراقبت خواهند نمود.سورم شانه قرمز در کل از دسته سیچلایدهای صلح جو است و تنها در زمان جفتگیری و تولید مثل مقداری پرخاشگر می شود. نگهداری این ماهی با ماهی مختلف امکان پذیر است. اما توصیه می شود که از این ماهی در کنار سایر سیچلایدهای آمریکایی که از نظر اندازه یکسان هستند نگهداری شود.سورم شانه قرمز در طبیعت از انواع غذاهای گیاهی و پروتئینی تغذیه می کند. غذاهای گیاهی مانند کاهو، کدو سبز و خیار و غذاهای پروتئینی مانند میگوی آب شور، کرم خونی منجمد و کرم خاکی مورد قبول این ماهی هستند و می توان آن را با چنین غذاهای تغذیه نمود.

سورم سبز (Green Severum)

Green-Severum

سورم سبز از دسته سیچلایدهای آمریکایی است که بر خلاف سایر سیچلایدها رفتار پرخاشگرایانه ای از خود نشان نمی دهد. این ماهی بومی رودخانه ی آمازون در آمریکای جنوبی است.آکواریومی با حداقل حجم ۵۵ گالن برای نگهداری یک جفت از این ماهی مورد نیاز است. استفاده از شن نرم در کف آکواریوم و قرار دادن فضاهای محدودی برای پنهان شدن، محیطی طبیعی را برای این ماهی مهیا می سازد. گیاه در آکواریوم این ماهی خیلی دوامی ندارد. چرا که این ماهی علاقه ی زیادی به خوردن برگ گیاهان نشان می دهد و آن ها را از بین می برد. دمای ۲۲ تا ۲۹ درجه ی سانتی گراد و پی هاش ۶٫۰ تا ۷٫۵ برای این ماهی مناسب است.تکثیر این ماهی کار چندان دشواری نیست. پس از این که ماهی نر جفت خود را پیدا کند هر دو ماهی به دنبال محلی صاف مانند یک تخته سنگ برای تخمریزی می گردند. ماهی ماده در هر مرتبه تخمریزی در حدود ۲۰۰ تا ۸۰۰ عدد تخم تولید می کند. لاروها پس از ۳ تا ۵ روز از تخم خارج می شوند و در این زمان توسط والدین به درون حفره ای درون سنگ های کف آکواریوم انتقال می یابند. لاروها پس از یک هفته قادر به شنا کردن و پذیرش غذاهای ریز مانند نوزاد میگوی آب شور هستند. والدین ممکن است در اولین تجربه ی تخمریزی خود لاروها را از بین ببرند. اما در مراحل بعدی با موفقیت از نوزادان مراقبت خواهند نمود.سورم سبز در کل از دسته سیچلایدهای صلح جو است و تنها در زمان جفتگیری و تولید مثل مقداری پرخاشگر می شود. نگهداری این ماهی با ماهی مختلف امکان پذیر است. اما توصیه می شود که از این ماهی در کنار سایر سیچلایدهای آمریکایی که از نظر اندازه یکسان هستند نگهداری شود.سورم سبز در طبیعت از انواع غذاهای گیاهی و پروتئینی تغذیه می کند. غذاهای گیاهی مانند کاهو، کدو سبز و خیار و غذاهای پروتئینی مانند میگوی آب شور، کرم خونی منجمد و کرم خاکی مورد قبول این ماهی هستند و می توان آن را با چنین غذاهای تغذیه نمود.

ماهی سورم (Severum)

Severum

سورم ماهی نسبتا صلح جو و بومی آمریکای جنوبی و رودخانه آمازون است و تا ۲۰ سانتیمتر رشد می کند . هر چند نباید زیاد به صلح جویی این ماهی دل بست چون بسیار حساس و قدرتمنداست و حتی پیراناها هم جرات نزدیک شدن و درگیری با این ماهی را ندارند. بخاطر وجود آرواره های قوی و دندانها تیز در جلوی آرواره ها .
سورم ها مثل سایر سیکلیدها گیاهان آکواریومی را از بین میبرند. به همین دلیل بهتراست از گیاهان مصنوعی در مخزن این ماهی ها استفاده بشود . همینطور این ماهی ها عادت به حفر ماسه دارند که باعث گل آلود شدن آب مخزن میشود و به همین دلیل باید فیلترهای قوی ای را در آکواریوم این ماهی ها نصب کرد . شرایط مناسب برای نگهداری آنها دمای بین ۲۴ تا ۲۸ درجه و سختی آب dH 4 – ۶ و pH آب ۶ – ۶٫۵ درجه است . سورم ها انواع غذاهای بسته بندی شده تترا بصورت پلت رو دوست دارند . همینطور از سبزیجات تازه ای مثل کاهو و اسفناج و کدو و نخود فرنگی آب پز پوست کنده هم میخورند . سورم ها خجالتی هستند و عادت به مخفی شدن دارند و مثل سایر سیکلید ها علاقه به پنهان شدن در کوزه های سفالی بزرگ دارند . عاملی که باعث می شود تا این ماهی نزد ماهی های دیگر خطرناک جلوه کند دندان های جلویی این ماهی هست . سوروم ها در سه رنگ طلایی ، سبز و فیروزه ای در بازار یافت میشنوند . باله های شکمی به رنگ مسی و ۹ – ۸ خط عمودی تیره رنگ در طول بدن به چشم می خورد . این خطوط بیشتر در دوران جوانی ظاهر می شنوند و با بزرگ شدن و بالغ شدن سوروم ها تنها نیمی از آنها که به باله ی دمی ماهی نزدیک تر هستند باقی می مانند و باقی محو میشوند . با این حال این ماهی قادراست تا این خطوط و رنگ های بدنش رو روشن و خاموش کند . چشمان این ماهی رنگ شاخصی از قرمز و نارنجی دارند .باله ی پشتی و مخرجی ماهی نر در مقایسه با ماده نوک تیز تر و اندازه اش هم بلندتر از باله ی ماده است که این باله ها در ماهی نر تا نزدیکی باله ی دمی کشیده شده است. رنگ نر و ماده در حالت کلی یکی است ولی ماده ها کمی رنگ پریده تر بوده و خطوط آبی رنگ در سر ماده ها خیلی کم است یا اصلن وجود ندارد . نر بالغ باله های بلندتر و نوک تیز تری دارد.ماهی ماده ( بالغ ) نقطه ی تیره رنگی روی باله ی پشتی درست در بالای دومین راه خود ( بین دومین و آخرین راه ) دارد . در طول دوران تکثیر پرخاشگر می شوند و به تعقیب ماهی های دیگر می پردازند . برای تکثیر باید اجازه داد ماهی جفت خودش را خودش انتخاب کند و بخاطر مشکل پسند بودن این کار ممکن است زمان زیادی طول بکشد . اولین نشانه ی انتخاب جفت , قفل کردن لبها و مجادله ی بین جفت غالب با نرهای دیگر است . تکثیر آنها باید در تانکی مجزا انجام بشود.کف مخزن باید از سنگ های تیره رنگ پوشیده شده باشد . این ماهی از داشتن مکان هایی برای مخفی شدن خوشش می آید که میشود از گلدان های سفالی استفاده کرد که علاوه بر ایجاد مکانی برای مخفی شدن سوروم ها , بستر مناسبی هم برای تخم ریزی آنها فراهم می شود . همچنین سوروم ها نسبت به شرایط بد آب حساس هستند چون بسیاری از بیماری ها به خاطر شرایط نا مطلوب آب در مخزن بوجود می آید . بعد از تخم ریزی بطور کامل از تخم ها نگهداری می کنند . ماهی ماده بالای سر تخم هایی که گاه تا ۱۰۰۰ عدد میرسد ایستاده و از آنها مراقبت می کند . بچه در دهان والدین مراقبت می شود و فقط برای شکار کردن و غذا خوردن بیرون می آید . غذای مناسب برای بچه ها، آرتمیای تازه از تخم در آمده و یا ذرات ریز غذای خشک است .

 

 



:: موضوعات مرتبط: سورم , ,
:: برچسب‌ها: سورم , ماهی سورم , آکواریوم , آموزش نگهداری ,
:: بازدید از این مطلب : 690
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 مرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Aryan

 

55001809

یک نوع ماهی از آب‌های شیرین نواحی استوایی است که اصلیت آن از سوماترا و بورنئو اندونزی است و در تمام نقاط جهان به عنوان یک ماهی آکواریومی به فروش می‌رسد.
این ماهی در طبیعت به ۴۰ سانتی متر و در آکواریوم به ۲۶ سانتی متر می‌رسد که اصلیت آن سوماترا و بورنئوی اندونزی است.این ماهی به آب تمیز عادت دارد اما طوفان هایی که هر سال دو بار در اندونزی اتفاق می افتد، ماهی ها را برای ۷ یا ۸ ماه به دشت های گلی یا رودخانه ها و چشمه های با آب تیره می کشاند.پیدا کردن این ماهی در آب های نا هموار طوفانی بسیار آسان است.ماهی های بالغ برای تخم ریزی سالانه به آب راه های کوچک تری می روند.این ماهی را می توان در آب هایی با دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه با پی اچ ۵ تا ۸ و سختی آب ۵ تا ۱۲ پیدا کرد.این ماهی ها دو شاخک در زیر چشم های خود دارند که از آن برای شکار و محافظت از خودشان استفاده می کنند.

2

این ماهی،ماهی بسیار آرام و صلحجو است که به صورت گروهی،معمولا ۵ تا ۶ نفری،نگه داری می شوند.این ماهی را می توان در تانک های ۵۰-۲۰۰ لیتری نیز نگه داشت اما پس از رشد کامل ماهی لازم است که آن را به یک تانک ۲۸۳-۴۵۴ لیتری منتقل کرد.این ماهی وقتی توسط تور گرفته می شود،ممکن است با شاخک های خود به تور بچسبد تلاش برای جدا کردن آن از تور باعث صدمه به ماهی و همچنین به نگه دارنده ماهی می شود.توصیه می شود زمان جا به جایی ماهی،آن را در ۲ یا ۳ کیسه درون هم رفته و یا ظرفی محکم قرار داد. اگر این ماهی در گروه هایی کمتر از ۵ نفر نگه داری شوند،زمان بیشتری را صرف قایم شدن می کنند.لوچ های دلقک با بارب های ببری و کریدوراس پاندا بسیار سازگار هستند و می توان آن ها را با یکدیگر به صورت گروه نگه داشت. لوچ های دلقک هنگام خوشحالی یا هنگامی که از یک غذا خوششان می آید، با استفاده از دندان های حلقی خود یک صدای تیک تیک مانند در می آورند.این ماهی ها گاهی اوقات به صورت وارونه یا روی پهلوی خود شنا می کنند که به نظر مریض می آیند و یا روی پهلو بر سطح آب دراز می کشند که به نظر مرده می آیند.صاحب ماهی باید توجه داشته باشد که از بیرون آوردن ماهی سالم از آکواریوم پرهیز کند. اگر این ماهی ها بیش از حد قایم شدند،با بهبود بخشی چند چیز ساده در آکواریوم می توان آن ها را از این کار کنار کشید،همچون اضافه کردن گیاه طبیعی ، ،اضافه کردن ماهی های صلح جوی دیگر و یا کم و زیاد کردن نور که لوچ ها به نور کم بیشتر عادت دارند. لوچ های دلقک ماهی های نوع دیگر را به دقت مشاهده می کنند و از رفتار های آنان تقلید می کنند،پس بهتر است آن ها را با ماهی هایی نگه داشت که عادت به قایم شدن ندارند.آن ها هنگام خواب،همه با یکدیگر زیر یک شئ در آکواریوم دراز می کشند و می خوابند.این ماهی ها را می توان با عنواع غذا های خشک،گیاهی و کرم تغزیه نمود.

لوچ خالدار ( Mottled Loach )

9

6

خانواده : Balitoridae
دسته بندی : کت فیش ها | کف زیان | کف خوار
بومی :     آسیا، چین، هند، میانمار، نپال، پاکستان، سریلانکا، تایلند
اکوسیستم اصلی : رودخانه
خلق خو : صلح جو
رژیم غذایی : همه چیزخوار
مراقبت : از ماهیان کفزی است که ترجیح میدهد غذای خود را از کف تغذیه کند. میتوانید آنها را با قرص های غرق شونده زیرآبی , میگو و کرم خونی و … تغذیه نمائید.
آنها به مخزنی با حجم ۷۵ لیتر و یا کمتر نیاز دارند و همچنین فراهم نمودن آکواریوم گیاهی با مخفیگاها بسیار مناسب می باشد.
PH :  ۶٫۸ – ۷٫۴
دما : ۲۸ – ۲۲ درجه سانتی گراد
سختی : ۲۴ dH – ۲۶ dH
میزان رشد و اندازه : نرها » ۱۱ سانتی متر | ماده : ۱۱ سانتی متر
سطح شنا : پایین
فعالیت : روزانه
تولیدمثل : تکثیر آنها توسط آکواریوم داران با تجربه امکان پذیر می باشد. آنها محلی تاریک و مخفی را برای تخمریزی انتخاب میکنند. بعد از تخمریزی والدین به مراقبت از تخمها نخواهند پرداخت , بنابراین برای جلوگیری از خورده شدن تخمها توس والدین آنها را بعد از تخمریزی از مخزن حذف نمائید.
الگوی رنگی : مشکی و نقره ای

 

 



:: موضوعات مرتبط: لوچ دلقک , ,
:: برچسب‌ها: ماهی , لوچ دلقک , آکواریوم , آموزش نگهدری ,
:: بازدید از این مطلب : 559
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 مرداد 1393 | نظرات ()